Vitamīni skriešanas un velo braucēju uzturā.

20. May 2016 Uncategorized 0

            sporta vitamīniPavasaris un vasara ir laiks, kad Latvijā aktivizējas dažādu izturības sporta veidu cienītāji. Vispopulārākie no tiem nenoliedzami ir velobraukšana un skriešana, jo Latvijā netrūkst garu maršrutu ar skaistiem skatiem, ko aplūkot treniņu laikā. Varbūt šī ir pirmā sezona, kad centies uzlabot organisma vispārējo fizisko sagatavotību un izturību ar šo sporta veidu palīdzību. Iespējams, esi jau rūdīts skrējējs vai velobraucējs. Katrā ziņā šīs dienas tēma aktuāla visiem – šoreiz par dažādiem vitamīniem un uztura bagātinātājiem, kas būs visnoderīgākie tieši skriešanas, velobraukšanas (un citu izturības sportu) entuziastiem!

            Pirms runājam par vitamīniem, kam ir nenoliedzami liela nozīme jebkura sportista uzturā, jādomā arī par veselīgu un sabalansētu uzturu. Skrējēju un velobraucēju gadījumā, liela nozīme ir tam, kā sadalīt enerģiju no produktiem – kā izvēlēties ātri izlietojamos un lēnos ogļhidrātus. Protams, pēc treniņiem jāuzņem olbaltumvielām bagāti ēdieni, kas palīdzēs muskuļu augšanai un atjaunošanās procesam. Svarīgi atcerēties, ka, ja ar izturības treniņiem nodarbojas 2-3 reizes nedēļā, vari iztikt ar no pārtikas uzņemtajām uzturvielām, tomēr, ja ar treniņiem nodarbojies biežāk, 4-6 reizes nedēļā, tad noteikti vajadzētu atrast piemērotākos uztura bagātinātājus, kurus lietot kopā ar vitamīniem.

            Skrējējiem un velobraucējiem neaizstājams ir A vitamīns, kas palīdz atjaunoties muskuļu šūnām – tas nosaka glikogēna veidošanās apjomu un ātrumu, kas savukārt nosaka, kāda būs sportista izturība, muskuļu blīvums un to apjoms.

            B grupas vitamīni ir nozīmīgi ne vien sportistiem, bet ikvienam – tie palīdz normālai nervu sistēmas darbībai, kā arī muskuļu spēka attīstībai un muskuļu tonusa uzturēšanai. Dažādi šīs vitamīnu grupas vitamīni piedalās proteīna vielmaiņā, kas ir īpaši vērtīga muskuļu attīstībai kā arī enerģijas un metabolisma procesos, kas ir svarīgs faktors ikvienam izturības sporta veidu piekritējam.

            Vitamīns C plašāk zināms kā īstais līdzeklis cīņā ar iesnām, tomēr pētījumu rezultāti arvien vairāk liecina, ka šim vitamīnam var būt arī daudz plašāks pielietojums – izrādās lielākās devās tas var sniegt milzīgu ieguldījumu pareizas muskuļu sistēmas darbībai. Tas nepieciešams kolagēna un elastīna sintēzei – abas vielas nodrošina, ka tiek stiprinātas asinsvadu sieniņas. Kā zināms, izturības sporta veidos liela slodze ir tieši uz sirds un asinsvadu sistēmu, tādēļ tas ir liels ieguvums.

            D vitamīns skrējējiem un velobraucējiem noderīgs, jo tas palīdz organismam uzsūkt kalciju un fosforu – abas minerālvielas palīdzēs augšanai un muskuļu darbībai, kā arī piedalīsies organisma vielmaiņas procesā.